"Leaders don`t create followers, they create more leaders"

Tänkte lite på en sak när jag såg denna bilden på instagram idag (cred till Calle Åberg). 

Det är lite så vi förskollärare och lärare måste jobba tror jag, alltså enligt den andra bilden med "Leader". Inte "boss". 

Om vi är med barnen och istället kämpar med dem och inte ser över dem och pekar vart de ska så tror jag att barnen får en positiv uppfattning av förskolan och skolan. 

Om vi är med barnen i deras utforskande och deltar i deras upptäckande så tror jag att det skapar en positiv uppfattning om både lärande, förskola/skola och förskollärare/lärare. Vi pedagoger måste vara medkonstruktörer till barnen. 

Tillsammans med barnen kan vi bidra till kunskapskapande för både barn och vuxna. Vi pedagoger måste vara med barnen i deras utveckling, dra lasset tillsammans med dem. Inte se ner på barnen som i den översta bilden.  

Vi måste se upp till barnen. Inte ner. Vi vuxna har så mycket mer att lära av barnen än vad barnen har att lära av oss vuxna. 


~may the force be with you~ 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0