feminism

Jag tycker att Clara Henry klargör väldigt bra för vad feminism blir tolkat som. 
 
Feminism är ett ämne som kan tänkas vara väldigt känsligt att prata om och diskutera eftersom att det ofta är feltolkat. 
 
Feminism...är ett väldigt feltolkat och negativt laddat ord. 
Clara har en stor poäng med det hon får fram i sitt vlogg-inlägg och det värsta är som Clara säger är att man inte vågar stå för sina egna åsikter utan att vissa människor uttrycker hot eller liknande mot den personen.
Yttrandefrihetsgrundlagen... http://www.riksdagen.se/sv/Sa-funkar-riksdagen/Demokrati/Grundlagarna/Yttrandefrihetsgrundlag/ 
Jag som alla andra har rätt att få uttrycka vad vi vill utan att få massa kommentarer om det och hot till exempel. En utav de grundlägggande mänskliga rättigheterna är att man inte ska diskrimineras, varken utifrån sexuell läggning, religion, ålder och KÖN! 
 
Jag tror att feminism är negativt laddat eftersom det är grundat på "feminin"..eftersom att vara feminin innebär att vara kvinnlig (och maskulin innebär att vara manlig). Hade begreppet varit maskulinism så tror jag att det hade varit negativt laddat det med och ofta blivit feltolkat precis som feminism. 
 Jag säger som Clara Henry nämner att det lika gärna skulle kunna heta jämnställdism istället för feminism eftersom feminism innebär att kvinnor ska ha samma rättigheter som män, så som bland annat att kvinnor som utför samma arbete med samma utbildning ska få samma lön som männen som utför samma arbete som kvinnan i fråga. 
 
 Feminism innebär INTE att man är manshatare och vill utrota manssläktet utan att man vill som tidigare nämt att män och kvinnor ska ha samma politiska, sociala och ekonomiska rättigheter! 
 
 
-may the force be with you- 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0